Kreatywne myślenie oraz obsługa narzędzi to dzisiaj jedne
z podstawowych umiejętności decydujących o rozwoju cywilizacyjnym, gospodarczym i społecznym, dlatego też powstał program Laboratoria Przyszłości skierowany do szkół, którego celem jest budowanie kompetencji kreatywnych i technicznych wśród uczniów.

To inicjatywa edukacyjna realizowana przez
Ministerstwo Edukacji i Nauki we współpracy
z Centrum GovTech w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów.

W ramach tego programu nasza szkoła otrzymała wsparcie finansowe na zakup wyposażenia technicznego potrzebnego w kształtowaniu i rozwijaniu umiejętności manualnych i technicznych, umiejętności samodzielnego i krytycznego myślenia, umiejętności w zakresie nauk przyrodniczych, jak również pracy zespołowej oraz dobrej organizacji
i dbania o porządek na stanowisku pracy.

W ramach inicjatywy Laboratoria przyszłości uczniowie naszej szkoły mogą korzystać z nowoczesnego sprzętu, który uatrakcyjnia im dotychczasowy proces zdobywania wiedzy i pozwala rozwijać swoje zainteresowania nie tylko na lekcjach obowiązkowych zajęć edukacyjnych, lecz także w ramach zajęć dodatkowych.

Aby zapewnić szkole wszystko to, co służy przekazywaniu wiedzy
w sposób innowacyjny i rozwijaniu kompetencji przyszłości w naszych zasobach znalazły się:

  • Aparat cyfrowy, statyw do aparatu, gimbal,
    Kamera z selfiestickem, zestaw oświetleniowy do realizacji nagrań, mikrofon kierunkowy,
    Ekran (Green Screen),
    Stacja lutownicza,
    Skaner 3D,
    Drukarki 3D,
    Tablica suchościeralna,
    Długopisy 3D,
    Klocki Lego BricQ Motion,
    System nagłośnieniowy z mikserem Audio i mikrofonami ze stacją,
    Notebooki terra,
    Mikroskop z preparatami biologicznymi,
    Zestawy DNA,
    Be Creo

     

    Nasz pierwszy rok z „Laboratoria przyszłości”
    Rok szkolny 2022/2023

    Tuż przed rozpoczęciem roku szkolnego nauczyciele naszej szkoły zostali przeszkoleni do pracy z drukarką 3D, a następnie w miesiącu wrześniu zapoznawali się z zakupionym sprzętem.

    Przez cały rok zainteresowaniem cieszyły się Klocki Lego BricQ Motion, które uczą myślenia, planowania, umiejętności odtwarzania czy też tworzenia i eksperymentowania. Dzięki pobudzaniu do aktywności, twórczej zabawy, a nawet nauki były wykorzystywane na zajęciach lekcyjnych, rewalidacyjnych, logopedycznych, korekcyjno-kompensacyjnych, rozwijających kompetencje emocjonalno-społeczne czy też świetlicowych.

    Korzystano również z Długopisów 3D, które wspomagają aktywność motoryczną. Na zajęciach w świetlicy szkolnej wykorzystując je, uczniowie tworzyli ozdoby świąteczne oraz maski karnawałowe, na zajęciach w bibliotece szkolnej „czarodziejskie okulary do czytania książek”, a na języku polskim umilały sobie lekcje przędąc litery niczym Ambroży Kleks. Okazały się świetną pomocą na indywidualnych zajęciach dodatkowych dla naszych uczniów. Dzięki długopisom uczniowie podczas tych zajęć ćwiczyli sprawność ręki, rozwijali umiejętność precyzyjnych ruchów dłoni i palców, a także koordynacji tych czynności przy pomocy wzroku.

    Zestawy DNA natomiast okazały się bardzo przydatne w klasie 8, gdzie w ramach realizacji podstawy programowej biologii uczniowie budowali modele DNA
    i analizowali jego strukturę. Pomogły im w głębszym zrozumieniu budowy i roli DNA w organizmie.

    Interaktywne plansze przyrodnicze: geografia wykorzystywane były w tym semestrze na zajęciach z geografii. Pomogły one łatwo, skutecznie i w sposób atrakcyjny w wytłumaczeniu uczniom nawet najtrudniejszych zagadnień.

    Na lekcjach chemii wykorzystywano zakupione odczynniki chemiczne potrzebne do przeprowadzania doświadczeń, bo nauka, która daje najlepsze efekty to taka, którą możemy doświadczyć, zobaczyć i wyjść z nią w interakcję.

    Zabawy z ekranem  „Green Screan” także spodobały się naszym uczniom.
    Na zajęciach dowiadywali się czym jest ten ekran, do czego służy? Dzięki temu zielonemu tłu, zakupionemu także w ramach projektu Laboratoria Przyszłości powstały wyjątkowe zdjęcia. Wystarczyło tylko ustawić się na zielonym kolorze, wykorzystać aplikację do greenscreen, wybrać odpowiednie tło i gotowe!

    Drukowanie przestrzenne, czyli inaczej 3D, polegające na tworzeniu, za pomocą specjalnych drukarek, trójwymiarowych przedmiotów także poznano w naszej szkole. Dzięki naszym drukarką 3D, zainspirowani przez grupowiczów „Laboratoria Przyszłości w praktyce” na dowód naszego wsparcia dla klasy VIII A wydrukowaliśmy zielone, czterolistne koniczynki a także medale na dzień dziecka i sportu w naszej szkole.

    W tym roku szkolnym nie obyło się również bez wykorzystania sprzętu
    do nagłośnienia, aparatu z funkcją kamery oraz statywu.
    Dzięki niemu odpowiednio nagłośniliśmy oraz mogliśmy nagrać i sfotografować takie uroczystości jak:

    • „Pasowanie na ucznia”,
    • „Uroczystość 11 listopada”,
    • „Międzynarodowy Dzień Praw Dziecka”,
    • „Szkolne Rekolekcje Wielkopostne”,
    • „20-lecie nadania imiennie szkole”.

    Sprzęt fotograficzny pomógł w wykonaniu pięknych zdjęć i nagraniu filmu „Makiety Londynu”, którą uczniowie klas 4,6 i 8 stworzyli w ramach obchodów Dnia Języków Obcych oraz uwiecznić międzyszkolne zawody naszych uczniów w unihokeja.

     

     

 

 
Skip to content